Deti často dostanú veľa pozornosti, keď sa počas dňa správajú nápadne a nevhodne. Dokážu si tak presadiť vlastnú vôľu, a preto ani nemajú dôvod svoje správanie zmeniť. Ono totiž nefunguje izolovane, ale je podmienené tým, ako v danej situácii dieťa rozmýšľa a čo pritom prežíva. Ako to presne vyzerá? Napríklad príde k vám “dospelácka“ návšteva.
Vaše dieťa prirodzene chce byť súčasťou diania, a tak ponúkne, že zarecituje básničku. Predvedie ju a hneď nadviaže ďalšou. Po tretej už usúdite, že je toho predsa len dosť a navrhnete mu nech sa ide hrať. Aj to urobí a o chvíľu prinesie karty, aby ste sa s ním zahrali. Reagujete na to tak, že mu venujete pozornosť, minimálne prehováraním a navrhovaním iných možností. Dieťa sa naučí, že takéto správanie býva odmenené. Opäť sa bude správať nápadne. Postupne reagujete podráždenejšie a s nevôľou. Vášmu dieťaťu sa dostáva menej spontánnej náklonnosti a naučí sa: Pozornosť si musím vybojovať nápadným správaním. Tak vzniká bludný kruh upútavania pozornosti.
Aké sú teda účinné prostriedky pre vystúpenie zo začarovaného kruhu boja o pozornosť?
- Postarajte sa o to, aby vaše dieťa z nevhodného správania nemalo žiadne výhody.
- Načúvajte mu a uznajte jeho prežívanie situácie. Tým vám dieťa uverí, že ho beriete do úvahy a že riešite situáciu aj v jeho prospech. Získate s ním spojenie, ako by ste sa dostali z druhej strany barikády na tú jeho.
- Potom máte šancu vyjadriť, čo potrebujete a dieťa si vás aj vypočuje.
- Nekritizujte ho, užitočne ho zapojte a preneste naň zodpovednosť.
Ako to konkrétne vyzerá v našej situácii s návštevou?
Mama: „Zuzka, rada by si bola s nami tu v obývačke a hrala sa, že?“
Zuzka: „Áno, mami. Byť v detskej izbe sama ma nebaví a to vaše rozprávanie tiež nie.“
Mama: „ Tomu úplne rozumiem, dospelácke reči sú nudné a nezrozumiteľné.“
Zuzka: „ A preto radšej chcem, aby ste sa niečo zahrali.“
Mama: „ Rada by si si tiež tetu Evu a uja Ferka užila, čo? Presne tak ako my s tatinom, keď sa s nimi rozprávame.“
Zuzka: „ Hej, veď prišli za nami všetkými.
Mama: „ A vieš čo mi práve napadlo? Pamätáš ako si minule vyrobila tie banánové guličky a ako babke s dedkom chutili?“
Zuzka sa zamyslí a potom zvýskne: „ Ánóóó, môžem ich aj teraz pre nich urobiť, prosíííím.“
Mama: „ No jasné, to je skvelý nápad a my sa zatiaľ porozprávame a potom aj príjemne občerstvíme.“
Čo všeobecne pomáha pri podpore spolupráce v rodinách?
- Zavedenie pravidelných rituálov.
- Naplánovanie denného času zábavy s deťmi podľa ich vlastného gusta.
Buduje sa tým vzájomná dôvera a spolupatričnosť, ktoré sú kľúčom ku konštruktívnemu správaniu. Rodičia škôlkarov a školákov sa najčastejšie sťažujú na šuchtanie detí pri raňajšom odchode. Vy viete- o ôsmej sa zatvára škôlka či škola. Vašou úlohou je, priviesť tam dieťa načas. Či bude dieťa poriadne učesané, dobre oblečené a bude mať čas sa v kľude raňajkovať – toto rozhodnutie môžete prenechať na dieťa. Keď sa cíti byť samé zodpovedné, nemá viac dôvod, robiť ráno „cirkus“. Samozrejme vaša podpora vo forme vytvárania príjemnej atmosféry alebo potrebnej pomoci napomáha vyhnutiu sa boju o moc.
Veľa šťastia

Author: Ivett
https://rodiclavouzadnou.sk/ Je zakladateľka a výkonná riaditeľka občianskeho združenia Rodič ľavou zadnou, ktoré ponúka zážitkové vzdelávanie pre rodičov, učiteľov a žiakov, ale aj iný pohľad na výchovu a prístup k deťom.
Vyštudovaná právnička a pedagogička pôsobí aj ako certifikovaná lektorka na Slovensku v rámci medzinárodného Programu Pozitívne Rodičovstvo - TRIPLE P.
Vo vzdelávaní využíva prvky storytellingu a prácu so živými knihami. Pôsobí tiež ako mediátorka, ktorá pomáha ľuďom nachádzať spoločné riešenia v sporoch - najmä v oblasti rodinných a školských záležitostí. Ivett prednáša ako spíkerka na konferenciách zameraných na pedagogiku a rodičovstvo.
Je autorkou publikácie pre rodičov s názvom Ako riešiť šikanu, ktorá poskytuje poradenstvo vo výchovných oblastiach a riešení šikany dieťaťa.
Na Slovensku už dlhodobo rozvíja komunitu učiteľov a rodičov, v rámci ktorej sa môžu vzájomne deliť o svoje skúsenosti a cenné rady. Pravidelne prináša aj zaujímavé podcasty, vedie poradňu a prispieva na svoj blog, aby inšpirovala rodičov a pedagógov k pozitívnej výchove založenej na dôvere, spolupráci a zážitkoch.
Bola nominovaná v ankete Mama roka 2022 a Lektorka roka 2023.
V roku 2024 založila projekt venujúci sa téme šikany Aby deťom dobre bolo. Pre školy prináša program Zvládneme to a pre rodičov Program Pozitívneho rodičovstvo, oba programy pochádzajú z Austrálie.