13.9.2023 sa v Bratislave udialo viacero vecí. Pre nás podstatnou bola tlačová konferencia na 1.súkromnom gymnáziu na Bajkalskej ulici. Programom vyhlásenia bola „Verejná výzva aktérom vzdelávacieho systému, aby vo väčšej miere integrovali voľnočasové akivity detí do systému vzdelávania a výchovy na Slovensku“ (Tlačová správa OZ. Rodičia.sk)
Ako signatári uvedenej výzvy sa tlačovej konferencie zúčastnilo niekoľko organizácií, ktoré sa dlhodobo venujú práci s deťmi a rodičmi, či už na profesnej, alebo dobrovoľnej báze. Organizácie spoločne upozornili na dlhodobo eskalujúci problém v fyzickom i psychickom vývine žiakov.
Národná správa o zdraví a so zdravím súvisiacom správaní 11-, 13-, s 15- ročných školákov , v rámci medzinárodného projektu „Health Bahaviour in School -aged Children“ (HBSC) za rok 2021/2022, ktorá bola prezentovaná 12.9.2023, prieniesla alarmujúce zistenia vo veci zmien psychického a fyzického zhoršenia stavu skúmanej vekovej skupiny. Opierajúc sa o prieskum v radoch rodičov a škôl, niekoľkoročné skúsenosti signatárov výzvy a spomínanú medzinárodnú štúciu HBSC – Slovensko, bola na tlačovej konferencii prezentovaná nasledujúca výzva:
„Vyzývame všetkých zodpovedných, aby sústredili na školách a ich bezprostrednom okolí všetky aktivity, ktoré sú pre vzdelávanie a rozvoj detí prospešné, či ide o činnosti pohybové, umelecké, vedecké či akékoľvek iné, o ktoré rodičia a predovšetkým žiaci prejavia záujem. Prospešnosť tohto kroku potvrdzujú aj skúsenosti z vyspelých krajín,“ uviedol Matej Stuška, riaditeľ OZ Rodičia.sk.
Ako ďalej doplnil:
„Koncentrácia aktivít na školách zvýši kvalitu a efektívnosť vzdelávacieho procesu a investícií do školskej infraštruktúry, zníži diskrimináciu v prístupe k týmto aktivitám, podporí prirodzenú inklúziu, duševné a fyzické zdravie detí a na konci dňa aj eliminuje zbytočnú dopravnú a environmentálnu záťaž. Nevyhnutné je však investovať do školskej infraštruktúry, nastaviť systém financovania, podporiť inštitúcie vzdelávajúce odborníkov a zosúladiť podporu týchto činností so stratégiami štátu. Cieľom by mala byť dostupnosť aspoň dvoch voľnočasových aktivít pre každého žiaka na Slovensku, z ktorých je aspoň 1 pohybová.“.
Škola už dávno nie je iba vzdelávacia inštitúcia, ale je komunitou, kde žijú v súlade, i nesúlade učitelia, rodičia a deti. S pribúdajúcou pracovnou zaťaženosťou rodičov, snahou začleniť do bežného života aj zdravotne znevýhodnené deti, či rastúcim počtom nízkoprijímových jednorodičovských domácností, je čoraz náročnejšie zosúladiť rodinný život s voľnočasovými aktivitami. Práve škola, ako centrum voľného času, by vyriešila mnoho vyvstaných a pálčivých problémov. Či už o kvalite trávenia voľného času žiakov po vyučovaní, fyzickom a intelektuálnom rozvoji, alebo možností rodičov si dané aktivity vôbec dovoliť z finančného, alebo časového hľadiska. Výzva poukazuje na možnosť využiť už existujúce materiálne zdroje na školách a apeluje na deklarovanú politickú vôľu a dostupné verejné i európske finančné zdroje, aby sa školy mohli stať aj centrom voľného času, kde budú aj zo strany externých odborníkov zabezpečené kvalitné a dostupné voľnočasové aktivity.
Zdôraznime však, že dané voľnočasové aktivity by nemali a ani nesmú padnúť na plecia už tak podhodnoteným pedagogickým a nepedagogickým pracovníkom, či ubrať z finančných zdrojov školy určených na zabezpečenie výučby a chodu školy.
Priestor na vyjadrenie dostala aj Michaela Saleh z Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením:
„Existujú medzi nami deti s celou škálou zdravotných znevýhodnení – od cukrovky, cez autizmus po ťažšie zdravotné postihnutia. Ich rodičia musia riešiť úplne základné veci ohľadom samotného vyučovania a to už nehovoríme o voľnočasových aktivitách, krúžkoch a výletoch. Asistenti týchto detí sa nemôžu zúčastňovať výletov, škôl v prírode, družiny, nehovoriac o poobedňajších aktivitách. Znamená to, že dieťa odíde zo školy a tam jeho deň končí, alebo je odkázaný na individuálne drahšie krúžky, na ktoré nemôže ani použiť vzdelávacie poukazy. Pre nás je aspekt voľnočasových aktivít sci-fi, ale veľmi by nás do budúcnosti potešil.“.
Eva Marková z n.o. Jeden rodič uviedla, že v jednorodičovských rodinách nájdeme mnoho talentovaných detí, ktoré často prichádzajú o príležitosti práve z finančných dôvodov.
Riaditeľka O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, Mária Bedleková je zase skvelým príkladom externe riešeného pohybového problému na školách:
„Keď sme pred ôsmymi rokmi zakladali akadémiu, chceli sme projekt dostupný nielen regionálne, ale aj z pohľadu financií. Rozhodnutie ísť na školy, spolupracovať priamo s učiteľmi, bolo výborné rozhodnutie. Naša akadémia je príkladom, ako môžu športové krúžky fungovať na školách aj v tých najmenších obciach. Sme na stovkách škôl a ročne ňou prejdú tisícky detí.“
Jeden z hlavných apelov však smeruje aj na rodičov. Práve z ich strany by mal prísť dopyt na zmenu. Hlavne hľadanie riešení prostredníctvom Rady školy by mohlo umožniť nájsť dostupné riešenie pre všetkých zúčastnených. Túto myšlienku, ďalej rozvinula aj Ivett Pavlis, z n.o. Rodič ľavou zadnou, ktorá dlhodobo poukazuje aj na potrebu vytvorenia prostredia a možností na vzdelávanie rodičov. Školu vidí ako ideálny komunitný priestor na vzdelávanie rodičov, nakoľko každá škola je samostatným systémom, v ktorom fungujú určité pravidlá, vzťahy a prístup. To čo funguje na jednej škole, nemusí byť prínosom pre inú školu a preto by vzdelávanie rodičov malo ideálne prebiehať v školsko-rodičovskej komunite jednotlivých žiakov.
Ako ďalej uviedla:
“ Našou víziou je spolupráca na úrovni rodičov, škôl a žiakov tak, aby na konci procesu boli všetky strany spokojné a šťastné. Dosiahnuť sa to dá aj tak, aby škola bola centrom všestranného vzdelávania nielen detí, ale aj rodičov. Vzdelávanie rodičov a poskytnutie voľnočasových aktivít deťom môže viesť k prevencii problémov, zlepšeniu komunikácie a vytvoreniu komunity.“.
Radi by sme vyslovili vďaku vedeniu školy 1. súkromného gymnázia na Bajkalskej ulici, RNDr. Dane Jančinovej, riaditeľke gymnázia a organizáciam: o.z. Rodičia.sk, n. o. Rodič ľavou zadnou, n. o. Jeden rodič, Platforma rodín detí so zdravotným znevýhodnením, O2 Športová akadémia Mateja Tótha a Aliancia stredoškolákov, ktoré nahlas a verejne, aj prostredníctvom tlačovej konferencie, poukázali na aktuálny stav v oblasti voľnočasových aktivít a na to, že nie sú len užitočným spôsobom trávenia voľného času, ale mali by byť integrálnou súčasťou systému vzdelávania a výchovy, nakoľko ho nielen dopĺňajú, ale aj priamo podporujú a zvyšujú tak jeho kvalitu z pohľadu detí a rodičov.
Na záver, citácia priamo z Verejnej výzvy: Voľnočasové aktivity by mali prísť za deťmi do škôl:
Vzhľadom na deklarovanú politickú vôľu a aktuálnu dostupnosť európskych finančných zdrojov má Slovensko jedinečnú šancu zvrátiť trend úpadku a zaostávania svojho systému výchovy a vzdelávania detí a mládeže. Súčasné socio-ekonomické, politické, spoločenské či environmentálne trendy vývoja vo svete navyše naznačujú, že to nie je otázka politickej preferencie, ale existenčná nevyhnutnosť. Existujúce kapacity na reformy v oblasti školstva, vedy, výskumu a športu jasne signalizujú, že nie je efektívne vytvárať nové inštitúcie, vzťahy a systémy, ale zlepšovať existujúce a fungujúce mechanizmy, v ktorých jednotliví aktéri už vedia pracovať. Prvým a kľúčovým krokom je však dialóg dotknutých strán. Významnú úlohu pritom musia zohrávať rodičia, ktorí sú nielen hlavnými sponzormi celého systému, ale aj prijímateľmi služieb prostredníctvom svojich detí a perspektívne aj priamymi účastníkmi systému.
Z ľava: Sebestyén Marosz z Aliancia stredoškolákov, Michaela Saleh z Platforma rodín detí so zdravotným znevýhodnením, Dana Jančinová, riaditeľka 1.súkromného gymnázia v Bratislave, Eva Markova z JEDEN RODIČ, Ivett Pavlis z Rodič ľavou zadnou, Matej Stuška z OZ Rodičia.sk.