Čo sú to pamäťové techniky? To je možno otázka, ktorá nás napadne pri tomto slovnom spojení. Hoci sú veľmi staré a známe, my sme na ne už tak trošku pozabudli. Je to spôsob, alebo skôr niečo ako pomocná barlička, ktorá nám pomáha zapamätať si práve to, čo nám robí problémy.
Verím, že skoro každý z nás sa s nejakým spôsobom ľahšieho zapamätania už stretol. Možno h aj používa, ale vôbec si neuvedomuje, že to môže byť nejaká technika. Niekedy si vytvoríme spôsob, zistíme že nám aj naozaj pomohol, ale ďalej ho nerozvíjame a nepracujeme s ním. A tiež radšej o ňom ani nikomu nepovieme, lebo sa nám to zdá príliš detinské. Áno, niekedy aj také jednoduché veci, možno detinské, vtipné alebo aj absurdné, prípadne slovná hra, hra so skratkami alebo písmenami nám môže veľmi pomôcť.
Možno si ešte pamätáte, ako ste sa učili naspamäť vybrané slová. Je to veľmi pekný príklad, ako a kde sa dajú použiť pamäťové techniky. Miesto nekonečného opakovania vybraných slov po s, sme si predstavili príbeh kde “ sýty syn sype sýkorkám syr“. Čím lepšie sme si ho vedeli predstaviť, tým ľahšie a rýchlejšie sme si slová zapamätali. Škoda len, že nám už nikto nepovedal, že aj ostatné vybrané slová sa dajú naučiť takýmto jednoduchým spôsobom. Dôležité je ich vedieť, a toto je spôsob, ktorý to veľmi urýchli a zjednoduší. Ušetrili by sme veľa času, ktorý sme inak strávili nekonečným opakovaním.
Asi každý z nás sa stretáva občas s malou výzvou, keď si musí niečo zapamätať a jednoducho sa nedarí dostať danú informáciu do hlavy. Stačí si však nájsť nejaké prepojenie, pomôcť si s asociáciou, umiestniť informáciu niekde do priestoru a hlavne nebáť sa použiť fantáziu a predstavivosť. A tá pomôcka je hneď na svete. Ak si k tomu viete ešte vytvoriť aj dobrý príbeh, tak už určite na to nezabudnete. Chce to len odvahu vedieť hravo pristupovať k niečomu novému a doposiaľ nepoznanému. S trochou fantázie nakoniec aj v talianskej vlajke uvidíte ukrytú typickú taliansku pizzu! Ako? Veľmi jednoducho, veď poradie farieb vlajky je presne ako na pizze margharite, kde je najprv paradajkový pretlak ( červená), syr mozarella (biela) a bazalka (zelená). Verím, že teraz už nebudete mať žiadny problém so zapamätaním si akejkoľvek štátnej vlajky.
Pamäťové techniky nám pomáhajú pri zapamätaní si vecí a informácií, ktoré zdanlivo nemajú zmysel, nesúvisia spolu, nevieme si k nim nájsť nejaké spojenie s inou dôležitou informáciu. Ich cieľom je zjednodušiť spôsob zapamätania. Podobne ako pri rozmere polomeru Zeme, keď sme sa naučili číslo 6378, ktoré bolo ukryté v skratke ŠeTri Se Osle. Pomôcka vytvorená z prvých písmen číslic. Ale určite si dnes potrebujeme zapamätať oveľa viac aj iných čísel.
Pamäťové techniky boli známe už v časoch Antiky. Boli bežne používané, a na niektorých príkladoch sme si ukázali, že ich stále aj používame. Dnes sa stretávame každý deň s mnohými informáciami, učíme sa veľa nových vecí, potrebujeme si zapamätať veľké množstvo informácií. Tak by sme mohli znova objaviť krásu jednoduchosti a hravosti, a používať aj takého jednoduché pomôcky k tomu, aby sme si pamätali viac jednoduchšie a hravejšie. Albert Einstein povedal:“ hra je jeden z najefektívnejších spôsobov ako zjednodušiť život. Presne to sme robili ako deti, ale v dospelosti sme sa zabudli hrať.“
Skúsme sa teda aj takýmto spôsobom vrátiť k hravosti a tvorivosti. A tak aj k lepšej pamäti.
Ako sa prispôsobiť neustálym zmenám aj v učení?
Dôležitá je schopnosť vedieť prepájať vedomosti, alebo aj schopnosť ich kreatívne s nimi pracovať a prepájať ich. Vedieť hľadať nové zaujímavé riešenia, prepájať vedomosti, spájať vedné odbory , pracovať na projektoch tvorivo a rozvíjať sa aj v iných mimoškolských aktivitách. Cez využívanie fantázie, vizualizácie, tvorivosti si budujeme aj schopnosť kreatívnejšieho pristupovania k riešeniu problému,- alebo – schopnosť vytvoriť si kreatívnejší spôsob, ako sa niečo naučiť, niečo si zapamätať
Ak sa chceme niečo naučiť, potrebujeme mať v prvom rade 1.vedomosti o predmete, ktorý sa chceme naučiť a 2. Vedomosti ako sa to naučiť. Vieme, že máme zlepšovať svoje vedomosti a znalosti, ale nevieme ten správny spôsob ako na to. Zapadneme do procesu, kde využívame intuíciu ( asi ako na to), tradíciu ( takto sa to učia všetci ) a teóriu ( toto a takto sa treba naučiť). Ale čo ak nie vždy to aj vyjde?
Jeden z dôležitých krokov je vedieť si znova vybaviť informáciu. Preto dobrou pomôckou môžu byť aj kartičky, obrázky, kartičky so základnými údajmi , faktami, alebo aj vytvorená slovná hračka, slovná skratka, alebo jednoduchý príbeh, ktorý nám môže veľmi pomôcť uľahčiť zapamätať si niektoré údaje, ale aj znovu vybavenie informácie z pamäti.
No a ďalším veľmi dôležitým krokom je učiť sa informácie len samostatne a izolovanie, ale navzájom prepájať a dopĺňať s tým, čo už viem.
No ako nám môžu pomôcť pamäťové techniky? Učeniu pomáha použitie vhodnej mnemotechniky. Rôzne pamäťové techniky sú vhodné ako memorovacie techniky. Teda techniky vhodné hlavne v prípadoch , keď si naozaj potrebujeme niečo zapamätať, čo nám možno zo začiatku nedáva zmysel, alebo máme pocit že tie informácie akoby ani nepatrili k sebe.
Techniky sú vhodné pre každého, dokonca aj to, že niekto je výrazne auditívny alebo vizuálny typ sa dá pomocou pamäťových techník prekonať. Zázračný efekt pamäťových techník spočíva v tom, že sa dajú rôzne kombinovať. To znamená, že každý si svoju vlastnú pomôcku nakombinuje a vytvorí tak, čo jemu vyhovuje a čo potrebuje. Niekto potrebuje vytvoriť pomôcku silne vizuálnu ( vizuálny), iný si ju zase doplní zvukmi ( auditívny ), prípadne podporí pohybom ( kinestetický). Ak tieto obrazy rozhýbeme, doplníme farbami, emóciami, umiestnime v priestore, dostaneme dokonalú pomôcku , teda pamäťovú techniku.
Mnemotechniky , spôsob, ako si zapamätať nezapamätateľné. Použitím asociácie sa ľahšie zapamätá aj to, čo by sa inak zapamätávalo oveľa ťažšie. Každý si teda vytvorí svoju kreatívnu cestu, spôsob tak, ako to vyhovuje jemu. Využíva to, čo je jemu vlastné. Čím viac sa učíme, tým viac si precvičujeme pamäť, a teda sa ľahšie učíme a tak aj viac pamätáme. Podobne je to aj s tvorbou pamäť techník. Čím viac si ich budeme vytvárať, tým ľahšie sa nám budú zdať, a budeme vedieť si ich vytvoriť aj v iných situáciách v bežnom živote.
Autorka: Zuzana Hanzelová
Kurz s e-bookom si môže zakúpiť tu: