V túto stredu, 13.9.2023 sme sa spoločne s kolegyňou zúčastnili Tlačovej konferencie organizovanej riaditeľom o.z. Rodičia.sk, Matejom Stuškom. Konferencia prebiehala na 1.súkromnom gymnáziu v Bratislave, na Bajkalskej ulici. Za účasti a prostredníctvom médií bola vyslovená verejná výzva: Voľnočasové aktivity musia prísť za deťmi do škôl. Sme poctení a potešení, že sme boli prizvaní k účasti, ako jeden zo signatárov.
Spolu s organizáciami o.z. Rodičia.sk, n. o. Jeden rodič, Platforma rodín detí so zdravotným znevýhodnením, O2 Športová akadémia Mateja Tótha a Aliancia stredoškolákov sme dnes vyslovili verejnú výzvu, v ktorej sme ako organizácie, ktoré sa dlhodobo venujú práci s deťmi a rodičmi, upozornili na fakt, že aktivity, ktorým sa deti venujú vo voľnom čase, by mali byť vo väčšej miere integrálnou súčasťou vzdelávania a výchovy na Slovensku.
Aj v náväznosti na Národnú správu o zdraví a so zdravím súvisiacom správaní 11-, 13-, s 15- ročných školákov, v rámci medzinárodného projektu „Health Bahaviour in School -aged Children“ (HBSC) za rok 2021/2022, ktorá bola prezentovaná 12.9.2023 a priniesla alarmujúce zistenia vo veci zmien psychického a fyzického zhoršenia stavu skúmanej vekovej skupiny, sme považovali za potrebné sa danej tlačovej konferencie zúčastniť, aby verejne v médiách odznelo to, na čo už dlhodobo spolu s inými odbornými organizáciami upozorňujeme. Že je potrebná zmena v spôsobe a kvalite trávenia voľného času detí, a že do daného procesu treba zapojiť nielen organizácie ponúkajúce rôzne voľnočasové aktivity, ale predovšetkým školy a rodičov.
Školy predstavujú komunitu, kde žijú a spolupracujú deti, rodičia a učitelia. Je to miesto, ktoré disponuje materiálovým vybavením na to, aby s pomocou a podporou štátu, ktorý by mal podporovať potenciál budúcich ľudských zdrojov, mohlo vytvoriť ideálne centrum voľného času. Nielen na voľnočasové aktivity, ale z našej skúsenosti aj ako miesto vzdelávania rodičov, ktorí sú neoddeliteľnou súčasťou školského a rodinného života. Pričom si dovoľujeme rovno upozorniť na fakt, že v našom ponímaní nie je použitý výraz rodič len ten, kto je zapísaný v rodnom liste, ale aj ten, kto je zodpovedný za výchovu dieťaťa, či komu je toto zverené.
Radi by sme v rámci danej výzvy uviedli niekoľko dôvodov, prečo je prospešné vytvoriť zo školy centrum voľného času a zahrnúť vzdelávanie rodičov do voľnočasových aktivít.
Partnerstvo medzi školou a rodinou
Rodičia a učitelia môžu lepšie spolupracovať, keď majú spoločný prehľad o vzdelávacom procese a očakávaniach na oboch stranách. Iba keď sú jasne vyslovené očakávania a dohodnuté pravidlá, vyhnú sa všetky zúčastnené strany konfliktom a nepríjemným pocitom zo zlyhania.
Podpora učenia doma
Vzájomnou spoluprácou so školou budú mať rodičia lepší prehľad o tom, ako môžu svoje deti podporovať v ich školských i mimoškolských aktivitách. V čom si tento proces uľahčiť na oboch stranách a ako zabezpečiť, že vynaložený čas a energia prinesú čo najlepší úžitok.
Posilnenie rodičovskej zodpovednosti
S lepším prehľadom rodičov, ako prispieť k vzdelávaniu a rozvoju svojich detí, sa títo stávajú aktívnejší a motivovanejší. Majú väčšiu istotu v podpore svojich detí a ich pomoc tak získa nový rozmer.
Prevencia problémov
S lepším prehľadom o tom, ako reagovať na rôzne vzdelávacie a výchovné potreby svojich detí je možné predchádzať problémom v správaní i v konaní a vyhnúť sa ich eskalácii a riešeniu následkov. Je to aj neoceniteľná pomoc pre školy, kedy sa bremeno konfliktných situácií môže zmenšiť a mnohým sa dá predísť.
Vytvorenie komunity
Rodičia, ktorí sa zúčastňujú na vzdelávaniach, môžu nadviazať kontakt a spolupracovať na rôznych školských aktivitách, či sa spoločne prepájať. Každá škola je samostatným systémom, so svojimi pravidlami, vzťahmi a prístupom. Vzdelávaním rodičov priamo na škole sa môže vytvoriť ideálny priestor na stretávanie, výmenu informácií či skúseností a v neposlednej rade na podporu rodičov medzi sebou.
Zlepšenie komunikácie
Vzdelávanie rodičov na školách je podporou nielen pre rodičov, ale aj pre samotných učiteľov a vedenie školy. Uľahčí sa tak komunikácia na všetkých úrovniach a rodičia môžu, so zapojením zo strany školy, lepšie porozumieť fungovaniu školy a jej postupom, čo môže znižovať konflikty a nedorozumenia.
Je nutné zdôrazniť, že voľnočasové aktivity i myšlienka školy ako centra voľného času by nemala a ani nesmie padnúť na plecia pedagogických i nepedagogických pracovníkov školy, či ubrať z financií škôl, ktoré sú už aj tak žalostne podhodnotené. Aj preto bola výzva adresovaná verejne a apeluje sa v nej na aktérov vzdelávacieho systému, predovšetkým však štát:
Vzhľadom na deklarovanú politickú vôľu a aktuálnu dostupnosť európskych finančných zdrojov má Slovensko jedinečnú šancu zvrátiť trend úpadku a zaostávania svojho systému výchovy a vzdelávania detí a mládeže. (Verejná výzva: Voľnočasové aktivity musia prísť za deťmi do škôl)
Daná výzva sa však vo veľkej miere dotýka aj rodičov. Žiadosť na zmenu musí prísť zo všetkých úrovní a predovšetkým zo strany rodičov. Preto apelujeme aj na Vás, Vážení rodičia, učitelia i osoby zodpovedné za výchovu detí.
Žiadajte zmenu, žiadajte rozšírenie voľnočasových aktivít, žiadajte vytvorenie centra voľného i komunitného času na Vašej škole, mieste, ktoré je neoddeliteľnou súčasťou života a výchovy Vašich detí.
Viac o jednotlivých bodoch a vyjadreniach účastníkov tlačovej konferencie k výzve TU.
https://www.facebook.com/photo?fbid=320002527354424&set=pcb.320002757354401