Čaká vaše dieťa nástup do škôlky?
V máji rodičia zapisujú svoje ratolesti do škôlok. Do septembra zostáva ešte niekoľko mesiacov, ktoré sa dajú využiť na psychickú prípravu dieťaťa. Čím je dieťa lepšie prakticky aj emocionálne pripravené, tým sa zvyšuje pravdepodobnosť, že adaptačný proces pôjde ľahšie, bude kratšie trvať a predíde sa zbytočným traumám. V mnohých témach si rodičia môžu zobrať na pomoc detské knihy.
8 tipov ako pomôcť dieťaťu pripraviť sa:
-
Chodievajte okolo škôlky:
Prechádzajte sa s dieťaťom okolo škôlky, keď sa vonku hrajú deti. Vysvetlite, čo sa tam robí, a že sú tam aj pani učiteľky.
Je pravdepodobné, že sa deti zo škôlky pristavia pri plote a prihovoria sa vášmu dieťaťu. Povzbuďte ho, nech im zamáva alebo povie svoje meno. Dieťa si tak skúša pozitívnu interakciu s rovesníkmi.
-
Navštívte materskú školu pred nástupom:
Niektoré škôlky ponúkajú deň otvorených dverí, s inými sa treba na tom osobitne dohodnúť. Zoznámte dieťa s prostredím, triedami, hracími plochami a ak je to možné, predstavte mu učiteľky. Môže mu to pomôcť zmierniť úzkosť z neznámeho.
-
Socializácia:
Podporujte sociálne interakcie s inými deťmi. Zorganizujte hranie s deťmi rovnakého veku alebo ich zapíšte do skupinových aktivít, ako je čítanie príbehov v knižnici. Zoberte dieťa na ihrisko a povzbuďte ho, nech si tam nájde kamaráta alebo nech sa prihovorí dieťaťu, ktoré sa mu zdá sympatické. Tým pádom sa bude cítiť pohodlnejšie v sociálnych situáciách.
-
Čítajte si spolu a vysvetlite koncepty cez názorné obrázky:
Čítajte dieťaťu knihy o škôlke. Zorientujú sa v tom, čo môžu očakávať.
Napríklad kniha „Kubko hovorí prvé slová“ ponúka vizuálny materiál – ako prebieha deň od vstávania, cez raňajky, cestu do škôlky, pobyt v škôlke, vyzdvihnutie a nasledujúcu cestu späť domov.
-
Motivujte dieťa k nezávislosti:
Pomôžte dieťaťu rozvíjať nezávislosť tým, že ho naučíte základné zručnosti, ako je samostatné používanie toalety, obliekanie sa a upratovanie hračiek.
Aby to bolo pre dieťa motivujúce, môžete použiť metódu – “pas pripravenosti na škôlku”. Do pasu si dieťa zbiera svoje kompetencie, podobne ako dievčatko v knihe Olívia v bublinke odvahy – 19 spôsobov riešenia strachu.
-
Naplnenie emocionálnych potrieb:
Dieťaťu pomáha, keď vie, že je ľúbené a v bezpečí, že patrí do vašej rodiny a že mu budete pomáhať rozšíriť si „okruh patrenia“ aj na kamarátov v škôlke. Ponúknite veľa chvály a povzbudenia. Dieťa, ktoré má naplnené svoje emocionálne potreby, ľahšie zvláda nové výzvy, komunikáciu a je odvážnejšie. Inšpiráciou na emocionálnu podporu sú zajkove príbehy z knihy Som skvelé dieťa – 7 pilierov detského sebavedomia.
-
Otvorená komunikácia aj o strachu:
Podporujte dieťa, aby hovorilo o svojich pocitoch a prípadných obavách. Uistite ho, že je normálne cítiť zmiešané emócie a že ste tu, aby ste ich podporili.
Ako platforma na diskusiu o strachoch detí vo veku 2-4 rokov môže slúžiť kniha Olívia v bublinke odvahy – 19 spôsobov riešenia strachu. Okrem toho, že sa otvorí debata, rodičia získajú 19 hravých psychologických nástrojov pre zvládnutie strachu dieťaťa.
-
Trénujte krátkodobé odlúčenie:
Malé deti ešte nemajú koncept tzv. stálej konštanty, tj. nemajú vyvinutú mentálnu schopnosť logicky pochopiť fakt, že rodič, ktorý práve nie je s nimi, neprestáva tým pádom existovať. Detičkám preto pomáha, keď ich tento zdroj učíme si vytvoriť hravým spôsobom, ako je metóda „spojenie sŕdc“, ktorá je opísaná v knihe Olívia v bublinke odvahy – 19 spôsobov riešenia strachu.
Následne je vhodné trénovať si s dieťaťom krátkodobé odlúčenie, napríklad pobytom u starých rodičov. Dôležité je, aby sa čas odlúčenia zvyšoval postupne, napríklad na prvýkrát je aj 30 minút pre malé dieťa „dlhá doba“ a neskôr zvládne aj niekoľko hodín.
Týmito stratégiami môžete pomôcť svojmu dieťaťu cítiť sa pripravené a sebavedomé, keď začnú túto novú cestu v materskej škole.
Terapeutka, NLP koučka a autorka