PORADŇA – Odpovede na vaše otázky. Odpovedá Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky – odbor predprimárneho vzdelávania a základných škôl
Pýtali sme sa za vás:
- počet písomiek na deň /vzhľadom na záťaž žiakov, niekedy píšu aj 2-3 veľké písomky, niektoré školy to majú upravené, iné nie/
- nazretie do písomiek – možnosť vziať si domov alebo aspoň poslať cez Edupage /žiak sa učí z chýb, rodič nemá možnosť chyby s dieťaťom prejsť a veľmi by im to pomohlo/
Odpoveď z Ministerstva školstva:
Na základe Vašej žiadosti o poskytnutie odpovedí na Vami položené otázky Vám z odboru predprimárneho vzdelávania a základných škôl zasielame nasledujúce stanovisko.
K bodu 1.: počet písomiek na deň /vzhľadom na záťaž žiakov, niekedy píšu aj 2-3 veľké písomky, niektoré školy to majú upravené, iné nie/
Na základe ustanovenia Čl. 2 ods. 5 Metodického pokynu č. 22/2011 na hodnotenie žiakov základnej školy v znení metodického pokynu č. 40/2021 platí, že žiak môže v jednom dni absolvovať len jednu písomnú skúšku alebo písomnú prácu, ktorá trvá viac ako 25 minút.
Ide predovšetkým o písomky, ktoré sú zamerané na zhrnutie tematického celku, štvrťročného alebo polročného učiva. Termín písomnej práce alebo skúšky prekonzultuje učiteľ s triednym učiteľom, ktorý koordinuje plán skúšania. Okrem tematických prác žiaci absolvujú ešte tzv. malé písomky (päťminútovky), ktorých môžu v jednom dni písať niekoľko. Mali by však byť rozvrhnuté rovnomerne a v súlade so zásadami psychohygieny.
K bodu 2.: nazretie do písomiek – možnosť vziať si domov alebo aspoň poslať cez Edupage /žiak sa učí z chýb, rodič nemá možnosť chyby s dieťaťom prejsť a veľmi by im to pomohlo/
Ustanovenie § 9 ods. 2 vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 223/2022 Z. z. o základnej škole umožňuje zákonnému zástupcovi nahliadnuť do písomnej práce žiaka, ak o to zákonný zástupca požiada príslušného vyučujúceho do 5 pracovných dní odo dňa vyhodnotenia písomnej práce, t. j. do 5 dní od kedy bol žiak a zákonný zástupca informovaný o výsledku písomnej práce a to napríklad prostredníctvom zápisu hodnotenia v žiackej knižke. Cieľom tejto novej úpravy je, aby zákonný zástupca bol viac zainteresovaný na vzdelávaní svojho dieťaťa, ktoré si potrebuje doplniť vedomosti v rámci konkrétneho obsahu vzdelávania.
To, či si môže zákonný zástupca písomku vziať domov, vytvoriť si jej kópiu, mať ju sprístupnenú elektronicky apod., teda akým spôsobom vyučujúci umožní zákonnému zástupcovi nahliadnuť do písomnej práce žiaka je už na dohode medzi zákonným zástupcom a vyučujúcim.